Rola internatu w procesie
edukacyjnym dzieci z wadą słuchu
Internat w czasie nauki szkolnej dzieci z wadą słuchu ma
zastąpić dom, stworzyć warunki do odpoczynku, pracy,
zabawy, zapewnić możliwości wszechstronnego rozwoju
fizycznego, intelektualnego i emocjonalnego.
- W
zakresie rozwoju fizycznego należy zapewnić dzieciom
odpowiednie odżywianie, potrzebną ilość snu, warunki
higieniczne i ochronę zdrowia oraz odpowiedni rozwój
manualny. Dzieci powinny zdobyć nawyki higieniczne i
umiejętności właściwego odżywiania się
- W
zakresie rozwoju intelektualnego do obowiązków internatu
należy utrwalanie i rozwijanie takich umiejętności jak;
koncentracja uwagi, selekcja informacji, wyciąganie
wniosków a przede wszystkim nauczania mowy
- W
zakresie rozwoju emocjonalnego do obowiązków internatu
należy przede wszystkim stworzenie dzieciom poczucia
bezpieczeństwa ważnego do właściwego rozwoju
emocjonalnego i intelektualnego.
Wyżej omówione cele realizuje się w internacie na
różnego rodzaju zajęciach:
-
intelektualno – poznawcze,
-
społeczne,
-
sportowo – turystyczne,
-
artystyczno – kulturalne,
-
porządkowo – gospodarcze,
-
czas wolny do dyspozycji wychowanków.
Każdy rodzaj zajęć preferuje realizację niektórych
celów, ale na wszystkich tych zajęciach wysuwa się na
pierwszy plan – kształtowanie i
rozwijanie mowy
Do
zajęć intelektualno – poznawczych należą:
-
odrabianie lekcji,
-
kółka zainteresowań,
-
oglądanie filmów popularno – naukowych,
-
czytelnictwo.
W
czasie tych zajęć utrwala się w zakresie mowy wszystko
to czego dziecko nauczyło się w szkole. Wprowadza się
nowe wyrażenia i zwroty w czasie tych zajęć, wyrabia się
umiejętności intelektualne jak: skupienie uwagi,
selekcjonowanie wiadomości, wyciąganie wniosków,
praktyczne stosowanie wiadomości i umiejętności.
Do
zajęć społecznych zaliczamy pracę w organizacjach
społecznych jak : ZHP, sklepik uczniowski, wypełnianie
dyżurów, prace użyteczne na rzecz środowiska. W czasie
tych zajęć uczymy mowy wyrażania sądów, ocen, współpracy
w grupie, odpowiedzialności, organizacji pracy i
szacunku do pracy.
Do zajęć sportowo –
turystycznych zaliczamy gry i zabawy ruchowe, uprawianie
sportu, wycieczki, gimnastykę poranną. Przez zajęcia
sportowe uczymy umiejętności określania stosunków
przestrzennych. Wycieczki uczą wypowiadania na temat
nowo poznanych zjawisk. Ponadto dzieci doskonalą
umiejętność współżycia w grupie i uczą właściwego
spędzania czasu wolnego. Poznają zasady gier, przepisy
ruchu drogowego i przepisy dotyczące zachowania się w
miejscach publicznych.
Zajęcia artystyczno –
techniczne to różnego rodzaju zajęcia plastyczne,
modelarskie, taneczne, hafciarskie, zajęcia te uczą
określania za pomocą mowy swoich przeżyć, nazywania
przedmiotów, określania ich cech. Ważnym celem tych
zajęć jest również: kształcenie wrażliwości estetycznej,
różnicowania i oceny, wyrażania cech jak; wielkość,
kształt, barwa.
Kształcenie umiejętności
obserwacji sytuacji i stosunków przestrzennych. Celem
tych zajęć jest również uczenie jak spędzać czas wolny i
rozwijać intelektualne zdolności i zainteresowania.
Zajęcia te uczą szacunku do pracy i oszczędzania
narzędzi, materiałów i szacunku do mienia społecznego.
Zajęcia gospodarczo –
porządkowe wiążą się ściśle z rytmem dnia wychowanka w
internacie. Związane ze wstawaniem i przygotowaniem do
snu, spożywania posiłków, wykonywaniem różnego rodzaju
prac porządkowych na rzecz internatu i środowiska. W
czasie tych zajęć dzieci zdobywają również umiejętności
posługiwania się za pomocą mowy, wyrabiają nawyki
higieniczno – estetyczne, umiejętności zachowania się
przy stole i kulturalnego zachowania się. Uczą
współdziałania w grupie i przygotowują do życia w
rodzinie.
Formy
kontaktów szkoły z internatem
Do podstawowych form kontaktów szkoły z
internatem można zaliczyć :
- wzajemne
odwiedzanie się tj. wizyty wychowawców w szkole oraz
nauczycieli w internacie,
- udział w radach pedagogicznych,
- spotkania
robocze, pozwalające ustalić temat, cele, zasady, metody
nauczania i wychowania,
- spotkania
okresowe – sprowadzające się do wymiany uzyskanych
danych i oceny ich jakości,
- współudział
wychowawcy i rola w życiu klasy, grupy wychowawczej,
pozwalający na wspólne dokonywanie obserwacji oraz ocenę
postępowania i funkcjonowania wychowanków,
-
prowadzenie zeszytu „uwag i kontaktu” na
podstawie wspólnych ustalonych kryteriów.
Współpraca szkoły z internatem powinna w szczególności
obejmować:
1.
Wzajemną
wymianę informacji dotyczących każdej dziedziny życia
dziecka.
2.
Wzajemne
uzgadnianie norm, wymagań i zachowań wobec uczniów oraz
wzajemne zobowiązanie się do przestrzegania tych
uzgodnień.
Internat posiada wypracowane formy współpracy z
nauczycielami
1.
Nauczyciel w
szkole jest wychowawcą – wychowawca w internacie jest
nauczycielem
2.
Wszystkie
cele rewalidacyjne stojące przed szkołą i przez nią
realizowane są celami wspólnymi dla całej placówki.
3.
Całokształt
pracy dydaktyczno – wychowawczej w internacie jest
kontynuacją pracy szkoły, obejmuje te same cele.
WSKAŹNIKI |
REALIZACJA |
1. Wychowawcy znają programy i
plany nauczania |
-
Nauczyciel w szkole oprócz
znajomości programu nauczania zna plan pracy
internatu, formy i metody jego realizacji.
-
Oientuje się w trudnościach,
jakie napotyka realizacja planu pracy w
internacie.
-
Nauczyciel wychowawca pracujący w
internacie wykazuje znajomość programu
nauczania, rozkładu materiału oraz sposobu jego
realizacji. |
2. Nauczycieli i wychowawców
łączy wspólna, jednolita linia postępowania
wychowawczego. |
-
Wychowawca i nauczyciel dzielą
się uwagami na temat realizacji programu
nauczania
-
Konsultowanie bieżących spraw
wychowanków i wspólne rozwiązywanie
pojawiających się problemów wychowawczych
-
Nauczyciel w szkole i wychowawca
internatu wypracowuje formy współpracy oparte na
szczerości, serdeczności bez niezdrowej
rywalizacji
-
Nauczyciele są informowani o
zachowaniach w internacie uczniów będących
przedmiotem zabiegów wychowawczych
-
Istnieje codzienny kontakt w
czasie przekazywania sobie uczniów z internatu
do szkoły i po odbytych zajęciach szkolnych
-
Prowadzony jest zeszyt
informacyjno – łącznikowy
-
Nauczyciele są obecni w
internacie i wychowawcy w szkole podczas zajęć i
uroczystości szkolnych |
3. Nauczyciele i wychowawcy
dbają o sukces edukacyjny ucznia |
-
Wychowawcy kontrolują przebieg
postępów dydaktycznych
-
Wychowawcy współpracują z
nauczycielami w zakresie likwidacji niepowodzeń
szkolnych
-
Istnieje ciągła wymiana
informacji dotyczących indywidualnych potrzeb i
możliwości wychowanków
-
Wychowawcy systematycznie
kontaktują się z terapeutami w celu
ujednolicenia oddziaływań rewalidacyjnych
|
|